Telefoongids karma

Als er naast draaiorgels nog meer voorwerpen zijn die vroeger leuk waren, maar nu hopeloos achterhaald zijn, zijn dat Telefoongidsen. Die dingen die overbodig zijn dankzij internet en die je brievenbus blokkeren omdat ze nogal groot en zwaar zijn. Nog los van het feit dat die krengen 0,5% van het papierverbruik in Nederland op hun naam hebben staan.

Kortom: ik hou niet van Telefoongidsen, ik wil ze niet, en nadat ik verhuisd was in januari 2010 heb ik dat direct aangegeven via het uitschrijfformulier op hun website. Echter, in april van dat jaar ontving ik toch de telefoongids, ook nog ondanks dat ik een Ja/Nee-sticker op m’n brievenbus had geplakt. Ik vond het vervelend, maar misschien duurde het langer dan 3 maanden om een zwarte lijst bij te werken, kan gebeuren.

Maar goed, voor de zekerheid toch nog even gebeld naar de klantenservice met de mededeling dat ik hun gids niet wil ontvangen. De dame van de afdeling lijst heeft mij vervolgens op de zwarte lijst gezet. Ik was in de veronderstelling dat ik daar – dankzij het formulier – al opstond, maar de dame ontkende dit. Vreemd dat je primaire bedrijfdoel het verzamelen en bijhouden van contactgegevens is, maar dat je in zoiets hopeloos faalt.

Doof, blind en dyslectisch

Helaas blijken ze bij de Telefoongids doof, blind of dyslectisch te zijn en ontving ik in september 2010 nogmaals een telefoongids. Weer gebeld – iets minder hartelijk – maar de verbinding bleek nogal slecht te zijn en nadat ik de medewerkster diagnosticeerde voor bovengenoemde handicaps werd de verbinding verbroken. Voor de zekerheid heb ik mij via de website nogmaals ‘uitgeschreven’ voor hun gids.

Maar nog geen maand later was het weer raak, en dit keer niet 1 gids, maar 2 telefoongidsen (deel 1 en 2). Blijkbaar is het bijhouden van een blacklist nogal veel gevraagd. Dus besloot ik wéér te bellen, de mevrouw stelde dit keer voor om de gidsen op te komen halen. En inderdaad, de volgende dag kreeg ik een telefoontje van de ophaalman ‘Ik sta voor uw deur, maar u doet niet open’. Nee natuurlijk niet oen, ik ga een beetje thuisblijven voor twee telefoongidsen.

Retour afzender

In plaats daarvan heb ik beide gidsen met plakband dichtgeplakt, sticker erop gedaan en via twee postpakketjes naar hun antwoordnummer teruggestuurd. De baliemedewerker van het postagentschap stond raar te kijken, maar ik kreeg wel een verzendbewijsje en een Track & Track nummer. En ja hoor… gewoon afgeleverd. Logisch, want een antwoordnummer kan geen post weigeren.

Ook heb ik nog een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie met het argument dat de Telefoongids vol met reclame staat (op de voorkant zelfs) en zodoende niet in mijn brievenbus had mogen zitten omdat daar een Ja/Nee-sticker op stond. Helaas bleek er ergens een wet uit het jaar 0 te zijn die het verspreiden van telefoonnummers aan KPN verplicht stelt, en omdat KPN dit uitbesteed heeft aan De Telefoongids, mogen ze dus toch hun rommel door mijn brievenbus gooien.

What goes around comes around

stoeptegelsTot mijn grote droefenis ontving ik afgelopen vrijdag weer zo’n telefoongids. Dat is dus al de 5e gids die ik ongevraagd gekregen heb. Blijkbaar heeft gewoon klagen en uitschrijven geen zin en moet je dit bedrijf op een andere manier aanpakken. En laat de inspiratiebron voor een vervelende aanpak nu gewoon voor de deur liggen. Want het riool en de bestrating worden bij mij op dit moment vervangen en zodoende liggen er heel veel oude gebroken en afgedankte stoeptegels voor het oprapen.

En omdat een kapotte stoeptegel dezelfde eigenschappen heeft als een Telefoongids – namelijk zwaar, overbodig en niet fijn om in je brievenbus te vinden – heb ik besloten om in het kader van ‘what goes around comes around’  een steen met een begeleidend briefje (PDF), naar het antwoordnummer van de Telefoongids te sturen.

Maar dan 5x

Nu is één postpakket met steen geen aderlating, maar wel als ik voor elke ontvangen gids (5 dus) een steen retourneer. Ten eerste: wat moet je op een kantoor in Amsterdam Zuid-oost met stoeptegels? Ze kunnen niet in de vuilnisbak omdat de zak scheurt. En ten tweede wordt het zo wel een hele dure gids om te verspreiden. Vijf zware pakketjes (+ nog een voor de laatste gids zelf) is toch al ruim € 40,- (en 18,4 kilo) en als meer mensen dat zouden doen, dan moet het verspreiden van zo’n gids toch onrendabel worden.

kapotte steenpakjepostpakketjes

Ik geneerde wel enigszins toen ik met de pakketjes bij de PostNL balie kwam. Maar de dame van PostNL kon mijn actie wel waarderen, ook zij had net weer een zware gids onnodig in de bus gekregen en stoorde zich er ook aan. Ze vond het ‘niet meer van deze tijd’, waar ik mij geheel bij wil aansluiten.

Gratis antwoordnummer De Telefoongids/Gouden Gids

Mocht je zelf ook de Telefoongids cq. de Gouden Gids (zelfde bedrijf) helemaal zat zijn. Hieronder de adressen waar je gratis de gids naar kan retourneren, die staan nl. niet op hun website of in hun gidsen. Doe het wel via Pakketpost want dan krijg je zo’n handig Track & Trace nummer en het is bovendien duurder voor de Telefoongids. Zelf kost het je niets, alleen wat moeite.

Telefoongids Media BV
Antwoordnummer 46404
1060 WD Amsterdam

Telefoongids Media BV
Afdeling Particulieren
Antwoordnummer 47050
1070 VB Amsterdam

En last but not least, de afdeling prutsers die verantwoordelijk is:
Telefoongids Media BV
Afdeling Distributie
Antwoordnummer 46490
1060 WD Amsterdam

Lees ook...

2 reacties bij “Telefoongids karma

  1. Reactie van Karlo op

    Prima actie!

  2. Reactie van Naseem op

    Hey Shirley, met een lach op mn gezicht lees k net je verhalen!
    Hoe gaat t met je? Hoop goed! Gr. Naseem

Geef een reactie

Geef hier je reactie. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *